Ćwiczenia z zakresu motoryki małej w oddziale przedszkolnym O c
Ćwiczenia z zakresu motoryki małej w oddziale przedszkolnym O c
Rozwój kory mózgowej czyni nasze ręce czymś niezwykle wyjątkowym i fascynującym. Dzięki niemu jesteśmy w stanie zapoczątkować ruch, kontrolować jego trwanie oraz płynnie go zakończyć. Obszar kory mózgowej odpowiedzialny za ruchy całej kończyny górnej, a szczególnie dłoni, kciuka i palców, zajmuje zdumiewająco dużą powierzchnię w stosunku do innych części ciała. Należy uzmysłowić sobie, jak ważna jest rola rąk w rozwoju mowy. Przede wszystkim trzeba pamiętać, iż stymulacja dłoni pobudza bezpośrednio ośrodek w mózgu odpowiedzialny za dłonie, a pośrednio ośrodek ruchowy mowy. Wynika z tego, że warto pracować nad czuciem i sprawnością rąk w sytuacji, kiedy występują problemy z mową u dzieci.
W odpowiedzi na potrzeby dzieci, w naszej placówce prowadzone są zajęcia, których głównym zadaniem jest:
- usprawnianie koordynacji ruchowej,
- podniesienie, jakości chwytu i czynności manipulacyjnych,
- wyrównywanie zaburzeń czucia powierzchniowego i głębokiego,
- kształtowanie prawidłowego wzorca rotacji ręki,
- doskonalenie umiejętności dziecka z zakresu motoryki małej.
Podczas zajęć zwracamy szczególną uwagę na:
- wzmacnianie siły mięśniowej kończyn górnych,
-kształcenie prawidłowego schematu odruchu chwytnego,
-ćwiczenia motoryki precyzyjnej,
-stymulację receptorów odpowiedzialnych za wszystkie narządy ciała człowieka.
Materiał opracowała: mgr Anna Sawicka.
Źródło:
B. Odowska-Szlachcic, Metoda integracji sensorycznej we wspomaganiu rozwoju mowy u dzieci z uszkodzeniami ośrodkowego układu nerwowego, Wydawnictwo HARMONIA, Gdańsk 2013. www.procentrum.com.pl,
Materiały szkoleniowe, Terapia ręki i zaburzeń motoryki małej.