Ćwiczenia z zakresu motoryki małej w oddziale przedszkolnym O c

 

 

Ćwiczenia z zakresu motoryki małej w oddziale przedszkolnym O c


   Rozwój kory mózgowej czyni nasze ręce czymś niezwykle wyjątkowym i fascynującym. Dzięki niemu jesteśmy w stanie zapoczątkować ruch, kontrolować jego trwanie oraz płynnie go zakończyć. Obszar kory mózgowej odpowiedzialny za ruchy całej kończyny górnej, a szczególnie dłoni, kciuka i palców, zajmuje zdumiewająco dużą powierzchnię w stosunku do innych części ciała. Należy uzmysłowić sobie, jak ważna jest rola rąk w rozwoju mowy. Przede wszystkim trzeba pamiętać, iż stymulacja dłoni pobudza bezpośrednio ośrodek w mózgu odpowiedzialny za dłonie, a pośrednio ośrodek ruchowy mowy. Wynika z tego, że warto pracować nad czuciem i sprawnością rąk w sytuacji, kiedy występują problemy z mową u dzieci.

W odpowiedzi na potrzeby dzieci, w naszej placówce prowadzone są zajęcia, których głównym zadaniem jest:

- usprawnianie koordynacji ruchowej,

- podniesienie, jakości chwytu i czynności manipulacyjnych,

- wyrównywanie zaburzeń czucia powierzchniowego i głębokiego,

- kształtowanie prawidłowego wzorca rotacji ręki,

- doskonalenie umiejętności dziecka z zakresu motoryki małej.

Podczas zajęć zwracamy szczególną uwagę na:

- wzmacnianie siły mięśniowej kończyn górnych,

-kształcenie prawidłowego schematu odruchu chwytnego,

-ćwiczenia motoryki precyzyjnej,

-stymulację receptorów odpowiedzialnych za wszystkie narządy ciała człowieka.



Materiał opracowała: mgr Anna Sawicka.


Źródło:


B. Odowska-Szlachcic, Metoda integracji sensorycznej we wspomaganiu rozwoju mowy u dzieci z uszkodzeniami ośrodkowego układu nerwowego, Wydawnictwo HARMONIA, Gdańsk 2013. www.procentrum.com.pl,

Materiały szkoleniowe, Terapia ręki i zaburzeń motoryki małej.

www.empis.pl, 


Galeria zdjęć